Renoveringen av Mercedes-Benz 170 Vb 1953
  • Hem
  • Om
  • Kontakt
31 december 2018

Diverse karossjusteringar

Johan Kaross 0

Dörrar, skärmar, fotsteg och baklucka behöver innan lackeringen tittas över ytterligare en gång för att åtgärda små rostgropar och bucklor. För att få ett bra slutresultat när den blanka lacken kommer på måste hela karossen vara absolut slät. 

Vänster bakskärmskant justerad och tennspacklad för att jämna ut några småbucklor.  

Pga lite rost behövde taket också ny plåt i höger framkant. Den gamla plåten skars bort och för att få en bra skarv försänktes kanten runt hålet för att senare kunna fyllas med tennspackel.Nya plåtbiten formades till rätt passform och utseende med hjälp av ett engelskt hjul.

Nya plåten punktsvetsad på plats och skarven tennspacklad. 

Glipan mellan takplåten och plåten för dörröppningen kommer senare att döljas av en dropplist som ska fästas med hjälp av spik i trästommen mellan plåtarna.

5 november 2018

Till punkt och pricka

Johan Kaross, Verktyg och maskiner 0

För att kunna montera trästommen är taket på bilen sedan mars i år bortkapat. Det kapades i framkant, strax bakom vindrutan, i samma skarv som som när bilen tillverkades och taket svetsades på plats i Mercedes-fabriken i Sindelfingen. Nu när taket ändå är bortkapat har jag samtidigt passat på att göra ordning det ordentligt eftersom taket vid närmre inspektion hade ett antal bulor. De syntes inte med den mattgula grundfärgen, men med den slutliga – blanka lacken – skulle det vara en annan sak, då skulle varje bula synas och det skulle inte vara snyggt. Men eftersom jag ännu inte är någon expert på bilplåtslageri, anlitade jag en sådan för att räta ut bulorna. Därför befinner sig taket just nu hos en duktig bilplåtslagare i södra Sverige, en som har mångårig erfarenhet av att forma fordonskarosser.

Taket beräknas vara klart någon gång efter nyår och då ska det svetsas på plats igen, med minsta möjliga åverkan, det vill säga, minsta möjliga värme så att taket inte blir buckligt och ojämnt igen. Vid tillverkningen punktsvetsades taket på plats och sedan doldes svetsskarven med tennspackel. Jag kommer att göra på samma sätt och tror det är en bättre metod än MIG-svetsning. Problemet var bara att jag hade ingen punktsvets, och de som fanns att köpa för rimlig kostnad var käftarna för korta på. Så vad gör man? Jo man blir naturligtvis tvungen att tillverka en punktsvets själv, med tillräckligt långa käftar.

spot welder

Min hemmagjorda punktsvets

Inspirationen hur en sådan kunde tillverkas hittade jag på YouTube. Sagt och gjort, jag skrotade min gamla mikrovågsugn, plockade ur och modifierade transformatorn i den, köpte två meter 35 kvadratmillimeter batterikabel med kabelskor och lindade den grova kabeln tre varv som ny sekundärlindning i transformatorn. Sedan var det bara att klippa till och bocka några olika plåtbitar och fyrkantjärn som låg och skrotade i verkstaden, koppla in en nätsladd och en strömbrytare och sedan pulverlacka alltihopa.

Svetselektroderna

Svetselektroderna i änden är egentligen två 5 mm kopparnitar. Fick av en kompis och fungerar väldigt bra. Käftarna på svetsen blev 30 cm långa och det räcker för att kunna svetsa fast taket igen, och förhoppningsvis kommer de även att vara tillräckligt långa när jag i framtiden ska svetsa annat. 

Test av punktsvetsen

Svetselektroderna är justerbara och är på bilden något vinklade för att bättre passa vinkeln på takfogen.

Vid kontroll uppmättes effekten 2200 W, ungefär lika mycket som en vattenkokare.

5 oktober 2018

Det är insidan som räknas

Johan Kaross 0

Något man kanske inte tänker på på en bil är dörröppningarnas insida… Och jaa tänker du, och vad är det för speciellt med dem? Ja, det kanske inte låter så komplicerat, men att byta dem på dessa gamla bilar är långt ifrån enkelt. Insidan av dörröppningen är klädd i plåt. Den plåten täcker trästommen som bl a håller taket på plats, men är också ett fäste för dörrarnas slutbleck och ”inpassningskilar” och dessa måste placeras på exakt rätt ställe för att dörren ska kunna öppnas och stängas utan problem. 

Formning av täckplåten vid höger bakdörr

För att kunna forma plåten runt insidan på dörröppningen klipptes remsor av 0.8 mm plåt och spändes fast med tvingar. Sedan formades plåten efter den underliggande trästommen med hjälp av en hammare.

Montering av den färdiga täckplåten som täcker insidan av dörröppningen

Plåten döljer inte bara trästommen som går runt den invändiga dörröppningen utan också fästet eller ”ankaret” för dörrarnas slutbleck. P g a relativt stora påfrestningar på slutblecket räcker det inte med att det är förankrat i trästommen, utan det behövs även förankras i a-stolpens balk, den balk som trästommen ligger formad i. 

Den roslagmahogny behandlade trästommen vid passagerardörren, urfräst och formad för att passa fästet för slutblecket

Många timmar av inpassning och justering krävdes för att få fästet på exakt rätt plats i dörröppningen. En felaktig placering av det kan resultera i att dörren inte går att stänga ordentligt eller att den inte går att låsa.

Fästet för passagerardörrens slutbleck monterat. Det är fäst i både trästommen med träskruv och i stålbalken med rostfria M6 spårskruv

Täckplåten vid passagerardörren formad och satt på plats

Slutresultatet efter montering av fästet (nu dold under täckplåten) och täckplåt samt tennspackling efter det. Återstår lackering och montage av slutblecket
4 oktober 2018

Bromsa och tuta

Johan Bromssystem, Elsystem 0

En ganska enkel detalj, som dessutom endast behövdes rengöras, blästras och pulverlackeras, var kryckan, eller handtaget med spärrfunktionen för parkeringsbromsen. Parkeringsbromsen är naturligtvis helt mekanisk på dessa bilar och verkar via stålvajer på samma bromsbackar som färdbromsen bak. 

”Kryckan” efter renovering

Själva bromssystemet, inklusive parkeringsbromsen, var ett av de tidigaste delarna som fixades till på bilen. Det gjordes i samband med att ramen och chassiet renoverades under 2011. 

Höger bakbroms efter renovering år 2011. Nere till höger i bild syns handbromsvajern som är kopplad till en liten hävarm som påverkar bromsbackarna

Eftersom handtaget endast behövde två skruvar med mutter för fastsättningen, monterades det tillfälligt på plats i kupén för att kontrollera funktionen. Hela parkeringsbromssystemet är en enkel men genomtänkt och väl fungerande konstruktion på dessa bilar. Allt fungerade helt perfekt och enligt förväntan.

”Kryckan” på plats (tillfälligt) i kupén

Det gamla 6 Volt Bosch-signalhornet var en annan välbevarad detalj på bilen. Det genomgick samma behandling som handbromshandtaget d v s ”bara” att plocka isär, blästra, pulverlacka och skruva ihop igen. Att signalhornet fungerade som förväntat efter renoveringen kan även mina grannar intyga. 

Fastsättningsmuttern förzinkades eftersom den förlorat sitt rostskydd i samband med blästringen
16 september 2018

Instrumentpanelen

Johan Elsystem, Inredning, Instrumentering 0

Precis som allt annat på denna bil behöver även instrumentpanelen fixas till. Hela panelen är i plåt och den tillverkades alltså innan paneler med mjuk stoppning började införas. En sådan hård plåtpanel drar ju ner säkerheten något men det underlättar samtidigt för renoveraren att göra i ordning. ”Bara” att blästra bort den gamla färgen och måla på ny. Man slipper laga trasig stoppning, eller köpa ny – ofta väldigt dyr – sådan, om det ens går att få tag på.

dashboard

Instrumentpanelen med instrument vid köpet 2008

Panelen var i relativt gott skick, inga bucklor och bara lite ytrost på några ställen. Trots avsaknaden av säkerhetshöjande stoppning har denna panel något som inte moderna bilar har, nämligen dubbla handskfack. Ett fack på vardera änden. Dessutom är alla instrument tydligt placerade i mitten, kanske för att de inte ska skymmas av ratten?

dashboard

Instrumentpanelen efter blästring och med ett lager spackel

Efter blästring sprayades en spackelgrund på för att utjämna de små groparna som blivit efter rosten.

Efter pulverlackering var den klar

Jag valde att pulverlackera panelen eftersom det ger en betydligt beständigare och tåligare yta än traditionell lack

Utrustad med handskfack även på förarsidan

Nu återstår att montera den på plats och sedan installera alla instrument, knappar och belysning. Till skillnad mot moderna bilar kommer den installationen förhoppningsvis inte bli alltför komplicerad eftersom bilen har ett tämligen begränsat elsystem och kablage.

Hål för instrument och knappar. Skruvhålen överst till höger är för askkoppen

Alla instrument är sedan 2010 redan genomgångna och renoverade, (se gamla sidan). Också askkoppen (även om den av mig aldrig kommer användas för det den är avsedd för) är klar. Det finns även en ny kabelstam som väntar på att få installeras och anslutas till alla knappar och reglage.

Nytillverkad kabelstam. Kommer att installeras efter att lackeringen av karossen är klar
31 augusti 2018

Börjar likna en bil igen

Johan Kaross 0

Efter att bilen mer eller mindre varit nerplockad i dess beståndsdelar de senaste tio åren har det nu vänt och bilen börjar sakta men säkert återta sin ursprungliga form.

Skärmar och fotsteg tillfälligt monterade på höger sida för inpassning

För att få bak- och framskärmar samt dörrtrösklarna på plats behövs nya nitmuttrar fästas i bilen, och de måste fästas innan lackeringen.

Egentillverkat verktyg för fastdraging av nitmutter, även kallad blindnitmutter.

Ett verktyg tillverkades för att dra fast nitarna och det visade sig fungera över förväntan. Nitmuttrarna kunde med hjälp av det monteras enkelt och med väldigt bra resultat

Test av nitverktyget

Fotsteg, grundmålade med 2-komponent epoxy, därav den gula färgen

Dessa gamla bilar hade ju utskjutande fotsteg, eller dörrtrösklar om man så vill, mellan fram och bakskärm. Dessa fotsteg samt bak- och framskärmarna kommer monteras fast i karossen med hjälp av de nymonterade nitmuttrarna.

Nitmuttrar monterade på rad som fäste för dörrtrösklarna

Nitmuttrar monterade för fastsättning av bakskärmarna

De nya nitmuttarna monterade för fastsättning av bakskärmen. Hålen som syns på bilden är för fastsättning av de längsgående gummi/aluminiumlisterna. Efter att nitmuttrarna dragits på plats i karossen på bilen, monterades tillfälligt skärmar och trösklar för inpassning och justering (se överta bilden i detta inlägg). Dessa kommer att demonteras igen innan lackeringen eftersom hela bilen och dess olika karossdelar ska lackeras separat.

Nu börjar den äntligen likna en (gammal) bil igen!

20 augusti 2018

Lysande nyheter

Johan Belysning, Elsystem 1

Strålkastarna behövde en rejäl upprustning. På dessa bilar finns två olika fabrikat av lyktor, Hella eller Bosch. De ser snarlika ut men skiljer sig på olika sätt och det går inte att blanda delar från de olika fabrikaten. Glaset, strålkastarhuset, kromringen, reflektorn och lamphållaren är alla olika. Jag hade fyra lyktor, ett par av varje fabrikat, och bestämde mig för att göra i ordning Bosch-lyktorna då kromringarna på dessa var i fint skick och inte behövdes omkromas.

Bosch headlight
Höger strålkastare innan renovering
De olika delarna blästrade och rengjorda. Nu väntar ny ytbehandling i form av pulverlack och förzinkning
Efter att ha suttit på bilen sedan början på 1950-talet är det inte så konstigt att reflektorn var lite rostskadad…
Rostskadad reflektor
… men efter att ha varit på behandling hos en renoveringsfirma i Tyskland som är experter på strålkastare blev bägge reflektorerna som nya igen.
Samma reflektor efter att ha fått ny spegelbeläggning. Återanvände lamphållarna med de gamla, fortfarande fungerande, glödlamporna
Lamphållaren med glödlampor behövdes inte göra något åt. Bara att göra rent och montera tillbaka i reflektorn. Jag återanvänder de gamla originalglödlamporna eftersom dessa fortfarande fungerade bra, men idag finns det modernare LED-lampor med samma sockel som både lyser starkare och drar mindre ström. En eventuell LED-uppgradering får dock vänta tills det är dags för provkörning.
 
Ny gummipackning monterad runt glaset

Gamla packningen runt glaset var sprucken och tvungen att bytas ut. Nya packningar var inte lätt att hitta men fanns nya att köpa i Tyskland. De passade perfekt så nu är strålkastarna som nya igen och förhoppningsvis täta.

Lampfoten och strålkastarhuset pulverlackade och skruvar och muttrar har fått ny ytbehandling (förzinkade)
Det blev ett lysande slutresultat!
Funktionsproven gick bra. Bägge strålkastarna klara att monteras på framskärmen.
 
14 augusti 2018

Ratt med inbyggd ratt

Johan Instrumentering, Styrning framvagn 8

Ratten på dessa bilar har en liten ovanlig utformning och funktion. Bilen saknar blinkersspak (eller ”winkersspak” eftersom den har körriktningspilar, inte blinkers) och det har man istället löst genom en inre ratt (eller ring) i ratten. Vrider man på den ringen, åt höger eller vänster, i förhållande till ratten, aktiveras körriktningsvisarna. På bilden nedan är den inre ringen i ratten vriden åt vänster vilket skulle innebära att vänstra körriktningsvisaren skulle varit påslagen. För att indikera att körriktningsvisaren är påslagen finns en liten röd lampa i mitten på ratten.

Ratten och delar av inredningen som den såg ut 2008

 

Vid köpet i augusti 2008 såg ratten ut enligt bilden. Fullt funktionsduglig men den behövde rengöras och få ett nytt nav och lack.
 
Ratten demonterad för renovering
Mitten på ratten och körriktningsvisarringen med hålet för den röda ”blinkers”lampan
Rengjord ratt med ny lack och nytt nav i mitten
Nya rattnavet med den röda indikeringslampan för körriktningsvisarna
En liten säkerhetsmodifiering kommer att införas på bilen innan den rullar på allmänna vägar igen. Bilen var från fabrik endast utrustad med körriktningsvisare men en liten elektronikbox har konstruerats för att få en modern blinkersfunktion (med varningsblinkers). Den kommer att placeras dold bakom instrumentpanelen och kopplas till ett par små men ljusstarka blinkers i fram under kofångarna och till de befintliga bakljusen. Bilder på detta kommer senare.
13 augusti 2018

Med tanke på tanken…

Johan Bränslesystem 0

Donatorbilen (bild nedan) fick bidra med sin tank pga att den var i mycket bättre skick och samtidigt identisk med originaltanken.

Dessa bilar har bränsletanken monterad i motorrummet, vilket gör att man praktiskt taget ”har den i knät” när man kör. Den höga monteringen, ovanför motorns nivå, gör att man slipper bränslepump. Öppnar man bränslekranen inne i kupén rinner bensinen ner till förgasaren, helt av sig självt, precis som på en motorcykel. En billig lösning kanske, men med tanke på att Daimler-Benz gav upp idén efter dessa bilar, var det kanske inte den allra säkraste och bästa lösningen.
Rostig på utsidan men i övrigt i mycket bra skick.
 
Innan blästring. Påfyllningen längst till vänster sedan i mitten ett dränering/avluftningsrör och i det igenpluggade hålet ska det sitta en mekanisk bränslenivågivare.
 
Blästrad och klar för…
… pulverlackering. Klämman som sitter fäst på avluftningsröret är för att skapa en elektrostatiskt kraft så att pulvret ”suger sig fast” på objektet.
 
När pulvret har applicerats ”bakas” objektet i en ugn i 200° C i ca 15-20 minuter. Pulvret smälter i ugnen och bildar ett mekaniskt och kemiskt beständigt skikt som har god rostskyddsförmåga och som bibehåller sin glans även vid utomhusexponering.
Hemmagjord pulverlackeringsugn för stora objekt (för små objekt använder jag en vanlig köksugn). Ett plåtskåp som isolerats med markisoleringsskivor och värms upp med två värmepistoler (en i varje kortsida). Temperaturen övervakas med en stektermometer som sticks in igenom ett litet hål. Fungerar över förväntan.
 
 
Jag blev nöjd med slutresultatet.
 
Den mekaniska bränslenivågivaren saknades på donatorbilen men originalgivaren fanns kvar men var i dåligt skick när den tog ut ur bränsletanken.
 
Flottören var gjord av kork och hade torkat ihop helt.
 
Den mekaniska nivågivaren behöver göras ren. Nivån i tanken överförs via två kugghjul och en axel direkt till en visare i kupén. Väldigt enkel lösning men visaren måste ha varit ”orolig” och svår att läsa av under körning pga direktkopplingen till flottören i tanken.
 
Efter genomgång fungerade åter den mekaniska givaren. En ny flottörkork tillverkades. Den kommer att få ett bensinbeständigt ytskikt innan den återmonteras i tanken.
 
Mekaniska givaren efter renoveringen.
11 augusti 2018

Renovering av 1953 Mercedes-Benz 170 Vb

Johan Okategoriserade 0

Efter tio års renovering av min Mercedes-Benz 170 Vb flyttar jag min blogg hit. För att se början på detta projekt, mellan åren 2008 till augusti 2018, kolla min gamla blogg här.
 
För att fräscha upp minnet lite visar jag några bilder från augusti 2008, när jag var ner till Kode på västkusten och köpte bilen. Sedan dess har den under en tioårsperiod genomgått en totalrenovering, som beräknas bli klar någon gång under 2019. Vi får se om den prognosen håller. Målet med renoveringen ser ni på sista bilden.
Bilen har lastats upp på flaket hos säljaren i Kode.
 
Hemma och dags för avlastning.
 
Första året stod bilen undanställd i en lada medan motor och växellåda genomgick renovering.
 

Bagageutrymmet…

… och insidan på bilen vid köpet. Här kunde man ana lite av de utmaningar som skulle komma.
 
Renoveringen startade i september 2008 med motor och växellåda och detta är motorblocket som det såg ut vid köpet. Alla kolvar hade fastnat ordentligt i cylindrarna. Hur det jobbet gick finns att läsa på min gamla sida
 
Foto: Daimler-Benz bildarkiv
Mitt mål är att återskapa bilen enligt bilden ovan i så stor utsträckning som möjligt. Bilden föreställer en fabriksny Mercedes-Benz 170 Vb från 1952.

Sök

Tidigare artiklar

  • maj 2021
  • februari 2021
  • maj 2020
  • januari 2020
  • oktober 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018

Gamla sidan

Besök gärna min gamla sida där det inledande tio årens arbete (mellan åren 2008 till 2018) med denna bil finns dokumenterat. På den sidan hittar du också bilder och text på den första bilen jag renoverade, en fenmerca, Mercedes-Benz 200 1966 som gjordes i ordning mellan åren 2002-2003.

Senaste kommentar

  • Johan om Ratt med inbyggd ratt
  • Ulf Klaeson om Ratt med inbyggd ratt
  • Johan om Ratt med inbyggd ratt
  • Ulf Klaeson om Ratt med inbyggd ratt
  • Johan om Äntligen!
© 2023