Donatorbilen (bild nedan) fick bidra med sin tank pga att den var i mycket bättre skick och samtidigt identisk med originaltanken.
![](https://cdn3.cdnme.se/4822177/9-3/180802_143046_5b705cccddf2b32db3b722cf.jpg)
Dessa bilar har bränsletanken monterad i motorrummet, vilket gör att man praktiskt taget ”har den i knät” när man kör. Den höga monteringen, ovanför motorns nivå, gör att man slipper bränslepump. Öppnar man bränslekranen inne i kupén rinner bensinen ner till förgasaren, helt av sig självt, precis som på en motorcykel. En billig lösning kanske, men med tanke på att Daimler-Benz gav upp idén efter dessa bilar, var det kanske inte den allra säkraste och bästa lösningen.
![](https://cdn3.cdnme.se/4822177/9-3/180802_143059_5b705cd29606ee4d5d85b2f0.jpg)
Rostig på utsidan men i övrigt i mycket bra skick.
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/180803_103412_5b705cd62a6b22a500d54173.jpg)
Innan blästring. Påfyllningen längst till vänster sedan i mitten ett dränering/avluftningsrör och i det igenpluggade hålet ska det sitta en mekanisk bränslenivågivare.
![](https://cdn2.cdnme.se/4822177/9-3/180803_112148_5b705cd92a6b22a50f5271b5.jpg)
Blästrad och klar för…
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/180803_134052_5b705cdce087c35546278f14.jpg)
… pulverlackering. Klämman som sitter fäst på avluftningsröret är för att skapa en elektrostatiskt kraft så att pulvret ”suger sig fast” på objektet.
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/180803_141647_5b705cdf2a6b22a500d54176.jpg)
När pulvret har applicerats ”bakas” objektet i en ugn i 200° C i ca 15-20 minuter. Pulvret smälter i ugnen och bildar ett mekaniskt och kemiskt beständigt skikt som har god rostskyddsförmåga och som bibehåller sin glans även vid utomhusexponering.
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/180803_141701_5b705ce3ddf2b32dc682761e.jpg)
Hemmagjord pulverlackeringsugn för stora objekt (för små objekt använder jag en vanlig köksugn). Ett plåtskåp som isolerats med markisoleringsskivor och värms upp med två värmepistoler (en i varje kortsida). Temperaturen övervakas med en stektermometer som sticks in igenom ett litet hål. Fungerar över förväntan.
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/180803_143620_5b705ce59606ee4d57108e02.jpg)
Jag blev nöjd med slutresultatet.
![](https://cdn3.cdnme.se/4822177/9-3/43089505314_44759905bf_o_5b7066402a6b22a509d6a0c7.jpg)
Den mekaniska bränslenivågivaren saknades på donatorbilen men originalgivaren fanns kvar men var i dåligt skick när den tog ut ur bränsletanken.
![](https://cdn2.cdnme.se/4822177/9-3/28872002267_d7c20805bf_o_5b706624e087c3554fb2fed1.jpg)
Flottören var gjord av kork och hade torkat ihop helt.
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/41999944100_5cd8e2bbb7_o_5b70662ce087c35549a946a2.jpg)
Den mekaniska nivågivaren behöver göras ren. Nivån i tanken överförs via två kugghjul och en axel direkt till en visare i kupén. Väldigt enkel lösning men visaren måste ha varit ”orolig” och svår att läsa av under körning pga direktkopplingen till flottören i tanken.
![](https://cdn1.cdnme.se/4822177/9-3/180803_144455_01_5b705ce89606ee4d5c31359d.jpg)
Efter genomgång fungerade åter den mekaniska givaren. En ny flottörkork tillverkades. Den kommer att få ett bensinbeständigt ytskikt innan den återmonteras i tanken.
![](https://cdn3.cdnme.se/4822177/9-3/180803_144512_01_5b705ceb2a6b22a4eed36298.jpg)
Mekaniska givaren efter renoveringen.