Nu, efter snart 13 års arbete, börjar renoveringen närma sig slutet. Kupén är i stort sett klar och parallellt med den jobbade jag också med karossen. Bak- och framskärmar, fotsteg och huv är klara. Återstår att montera är baklucka, kofångare och dörrar. Återkommer om det i ett senare inlägg.
Enklast var att börja montera skärmarna på vänstersidan eftersom den sidan av bilen var vänd in mot verkstaden. Mellan karossen och de olika delarna monterades en svart kederlist. Sådana lister var vanliga på bilar förr i tiden för att skapa ett böjligt och flexibelt skyddsskikt mellan kaross och skärm, och för att göra skarven mer prydlig för ögat.
Strålkastaren monterades samtidigt med framskärmen eftersom fastsättningen av skärmen har några skruvar gemensamt med strålkastaren. Även sista delen av elsystemet i fronten färdigställdes. Kabelstammen behövde bland annat kompletteras med några jordkablar till strålkastarna som jag upptäckte saknades.
Fotstegen fick nya skyddsskenor fastskruvade. Dessa beställdes från Tyskland och är så kallade NOS-delar (New Old Stock) d.v.s. nya lagerhållna originaldelar, tillverkade på den tiden det begav sig.
Tyvärr behövdes både höger fram- och bakskärm lackeras om. Framskärmen hade blivit skadad under transporten till nya verkstaden och hade fått flera fula repor i lacken och en bula i plåten. Bakskärmen upptäcktes vid noggrannare undersökning ha fått flera rinningar när den lackerades första gången och eftersom framskärmen ändå behövde ny lack så var det enklare att måla om även bakskärmen, än att försöka slipa bort bristerna.
Inpassningen av huven var ett kapitel för sig. Den består av fyra olika delar (egentligen fem, om man räknar med det stora kromade mittgångjärnet) och bland annat kylarmaskeringens läge samt stängningsmekanismen på sidorna behövdes justeras för att passformen skulle bli acceptabel.
Återkommer när resten av karossen är monterad och klar.