För att kunna montera trästommen är taket på bilen sedan mars i år bortkapat. Det kapades i framkant, strax bakom vindrutan, i samma skarv som som när bilen tillverkades och taket svetsades på plats i Mercedes-fabriken i Sindelfingen. Nu när taket ändå är bortkapat har jag samtidigt passat på att göra ordning det ordentligt eftersom taket vid närmre inspektion hade ett antal bulor. De syntes inte med den mattgula grundfärgen, men med den slutliga – blanka lacken – skulle det vara en annan sak, då skulle varje bula synas och det skulle inte vara snyggt. Men eftersom jag ännu inte är någon expert på bilplåtslageri, anlitade jag en sådan för att räta ut bulorna. Därför befinner sig taket just nu hos en duktig bilplåtslagare i södra Sverige, en som har mångårig erfarenhet av att forma fordonskarosser.
Taket beräknas vara klart någon gång efter nyår och då ska det svetsas på plats igen, med minsta möjliga åverkan, det vill säga, minsta möjliga värme så att taket inte blir buckligt och ojämnt igen. Vid tillverkningen punktsvetsades taket på plats och sedan doldes svetsskarven med tennspackel. Jag kommer att göra på samma sätt och tror det är en bättre metod än MIG-svetsning. Problemet var bara att jag hade ingen punktsvets, och de som fanns att köpa för rimlig kostnad var käftarna för korta på. Så vad gör man? Jo man blir naturligtvis tvungen att tillverka en punktsvets själv, med tillräckligt långa käftar.
Min hemmagjorda punktsvets
Inspirationen hur en sådan kunde tillverkas hittade jag på YouTube. Sagt och gjort, jag skrotade min gamla mikrovågsugn, plockade ur och modifierade transformatorn i den, köpte två meter 35 kvadratmillimeter batterikabel med kabelskor och lindade den grova kabeln tre varv som ny sekundärlindning i transformatorn. Sedan var det bara att klippa till och bocka några olika plåtbitar och fyrkantjärn som låg och skrotade i verkstaden, koppla in en nätsladd och en strömbrytare och sedan pulverlacka alltihopa.
Svetselektroderna
Svetselektroderna i änden är egentligen två 5 mm kopparnitar. Fick av en kompis och fungerar väldigt bra. Käftarna på svetsen blev 30 cm långa och det räcker för att kunna svetsa fast taket igen, och förhoppningsvis kommer de även att vara tillräckligt långa när jag i framtiden ska svetsa annat.
Test av punktsvetsen
Svetselektroderna är justerbara och är på bilden något vinklade för att bättre passa vinkeln på takfogen.
Vid kontroll uppmättes effekten 2200 W, ungefär lika mycket som en vattenkokare.