Efter att bilen mer eller mindre varit nerplockad i dess beståndsdelar de senaste tio åren har det nu vänt och bilen börjar sakta men säkert återta sin ursprungliga form.
Skärmar och fotsteg tillfälligt monterade på höger sida för inpassning
För att få bak- och framskärmar samt dörrtrösklarna på plats behövs nya nitmuttrar fästas i bilen, och de måste fästas innan lackeringen.
Egentillverkat verktyg för fastdraging av nitmutter, även kallad blindnitmutter.
Ett verktyg tillverkades för att dra fast nitarna och det visade sig fungera över förväntan. Nitmuttrarna kunde med hjälp av det monteras enkelt och med väldigt bra resultat
Test av nitverktyget
Fotsteg, grundmålade med 2-komponent epoxy, därav den gula färgen
Dessa gamla bilar hade ju utskjutande fotsteg, eller dörrtrösklar om man så vill, mellan fram och bakskärm. Dessa fotsteg samt bak- och framskärmarna kommer monteras fast i karossen med hjälp av de nymonterade nitmuttrarna.
Nitmuttrar monterade på rad som fäste för dörrtrösklarna
Nitmuttrar monterade för fastsättning av bakskärmarna
De nya nitmuttarna monterade för fastsättning av bakskärmen. Hålen som syns på bilden är för fastsättning av de längsgående gummi/aluminiumlisterna. Efter att nitmuttrarna dragits på plats i karossen på bilen, monterades tillfälligt skärmar och trösklar för inpassning och justering (se överta bilden i detta inlägg). Dessa kommer att demonteras igen innan lackeringen eftersom hela bilen och dess olika karossdelar ska lackeras separat.
Nu börjar den äntligen likna en (gammal) bil igen!